Gyeongju

Gyeongju ialah ibu negeri Silla dahulu dan merupakan bandar yang penuh dengan sejarah yang  hidup. Ia dipanggil sebagai muzium tanpa bumbung. Di Gyeongju, sebahagian besar daripada bandarnya terdapat tinggalan budaya dan beberapa tempat pula diiktiraf sebagai tinggalan warisan budaya dunia oleh UNESCO.

Di Gyeongju bukan sahaja Bulguksa yang dibina 1500 tahun dulu malah Seokkuram yang terletak berdekatan juga diiktiraf sebagai tinggalan warisan budaya dunia oleh UNESCO. Keindahan dan keanggunan kuil ini diketahui seluruh dunia.

Cheomseongdae adalah alat astronomi yang paling tua di dunia timur dan dibina pada zaman pemerintahan Maharani Seondeok(632~647).

Kebanyakan istana lama Korea terletak di Seoul tapi kuil-kuil terdapat di seluruh negara. Jika pelancong asing melawat Seoul dan juga daerah lain, mereka akan dapat melihat pelbagai jenis bangunan tradisional Korea. Tempat-tempat ini bagus untuk menunjukkan bangunan-bangunan tradisional Korea. Pelancong asing meminati bangunan tradisional Korea seperti kuil kerana bangunan-bangunan ini terletak di pergunungan yang indah dan sunyi atau di tepi sungai.
Kuil-kuil Korea berbeza dengan kuil-kuil yang terdapat di China atau negara asia yang lain. Ini adalah kerana setiap kuil mempunyai bahan binaan yang tersendiri. Bahagian bumbung kuil ada cheoma, dancheong dan atap yang memberi bentuk yang cantik. Bulguksa adalah salah satu daripada kuil yang terkenal di Korea. Di kuil ini kesenian Buddha mendapat tempat dan ia dibina pada abad ke-8 pada zaman Silla. Di sini banyak binaan tradisional dapat dilihat. Di depan Daeungjon terdapat 2 pagoda yang terkenal. Kedua-dua pagoda adalah khazanah negara. Seokkuram yang terletak berdekatan bulguksa juga terkenal dan diiktiraf sebagai tinggalan warisan dunia oleh UNESCO.

Dabotab: Dabotab bermaksud pagoda yang mempunyai banyak batu permata. Ia mengadap Daeungjon dan berada di sebelah kanan dan ia menunjukkan kecantikan kebudayaan Silla. Berbeza dengan Seokkatab yang dihias biasa, dabotab dihias dngan banyak barang perhiasan. Ia diukir dengan begitu teliti hinggakan ada yang berkata pengukir batu zaman Silla mengukir batu seperti mengukir pada tanah liat.

Seokkatab: Seokkatab bermaksud pagoda Buddha. Ia berada di sebelah kiri apabila mengadap Daeungjon. Pagoda tiga tingkat ini ringkas tapi bergaya. Pagoda ini adalah pagoda yang biasa dapat dilihat di Korea. Saya akan menceritakan perbualan saya tentang Gyeongju dengan rakan bangsa asing, Sam.

Kenapa Bulguksa terkenal? Saya dengar yang di Korea terdapat banyak kuil. Adakah ia kuil yang paling bagus?

Betul tu. Ia tempat yang bagus untuk dilawati. Ia dikatakan sebuah bangunan Buddha yang unik. UNESCO telah mengiktiraf Bulguksa dan Seokkuram yang berdekatan sebagai tapak warisan dunia. Kamupun tahukan yang tempat yang diiktiraf sebagai tapak warisan dunia sememangnya harus dilawati.

Bilakah kuil itu dibina?

Ia dibina di Gyeongju pada abad ke-6.

Oh betulkah? Kagumnya. Saya fikir ia dibina pada abad ke-10.

Tidak, kamu salah. Ia dibina pada abad ke-6 dan pada abad ke-8 ia semakin luas seperti yang dapat kita lihat sekarang.

Boleh tak kamu ceritakan lebih lanjut mengenai Gyeongju?

Gyeongju ialah ibu negara semasa zaman Silla selama seribu tahun. Tapak-tapak peninggalan zaman Silla bertaburan di seluruh bandar. Di sini juga terdapat resort yang besar untuk pengunjung asing.
Ada muzium di Gyeongju? Saya mahu melawat muzium.
Di Gyeongju ada muzium negara. Ia menayangkan tinggalan sejarah zaman Silla.

Category: Maklumat Daerah · Tags: , , , ,

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Contact Us

VANK
2nd floor, 30, Bomundong4-ga,Seongbukgu, Seoul, Republic of Korea

Email Us
Find us on Youtube
Find us on Flickr